Webshop beginnen? 4 tips om rekening mee te houden!

Je hebt het gevonden: een gat in de markt. Na uitgebreid concurrentieonderzoek ben je tot de conclusie gekomen dat er een product is dat nog nauwelijks wordt aangeboden, terwijl het wel zo móet zijn dat er vraag naar is! Hoog tijd om je eigen webshop te beginnen dus. Maar hoe ga je te werk en welke hobbels moet je allemaal nemen? In dit artikel helpen we je bij de start van je eigen webshop!

Schat in hoeveel ruimte je nodig hebt

Je eigen voorraad opslaan, verpakkingsmaterialen inkopen bij Daklapack, een inpaktafel en je kantoortje om de administratie bij te houden: een webshop beheren kost waarschijnlijk meer fysieke ruimte dan je zou denken. Het is belangrijk om vooraf te bepalen hoeveel ruimte je ongeveer nodig zult hebben, zodat je kunt inschatten in hoeverre een webshop aan huis voor jou haalbaar is.

Geloof in je product

Dit is misschien nog wel de allerbelangrijkste tip: zonder passie voor je eigen product is je webshop gedoemd te mislukken. Bij een succesvolle webshop komt namelijk meer kijken dan producten inkopen, inpakken en versturen. De webshop dient bijvoorbeeld gevuld te worden met content en je zult marketingactiviteiten moeten ontplooien. Wanneer je niet écht achter je product staat zul je al gauw merken dat je hier weinig plezier in hebt en het je veel energie kost. En dat terwijl je van het hebben van je eigen webwinkel juist energie zou moeten krijgen!

Bedenk op welk platform je website draait

Tenzij je erg technisch bent en zelf websites ‘from scratch’ kunt bouwen is de kans vrij groot dat je bij het ontwikkelen van je website kiest voor een vast thema van een e-commerce platform. Hier zijn er verschillende van, elk met hun eigen voor- en nadelen. Enkele bekende voorbeelden zijn Mijnwebwinkel, Jimdo en Lightspeed. Trek voldoende tijd uit om de verschillende opties met elkaar te vergelijken en bedenk wat voor jou het meest interessant is – ook met het oog op de toekomst.

Stel prioriteiten

Natuurlijk, het liefst wil je meteen een website die ‘staat’. Eentje waar niets meer aan hoeft te gebeuren. Echter, een webshop beheren is ook een kwestie van experimenteren en ontdekken. Vooraf weet je niet precies wat voor jou gaat werken. Zorg daarom dat de basis eerst staat – een webshop met de juiste categorieën, producten en een snelle en eenvoudige checkout – en bedenk dan telkens welke aanvullingen je kunt doen, waarbij je een afweging maakt tussen de investering in tijd en geld en het voordeel dat het oplevert.